Aphrodite 101 - en moderne klassiker
I
Havnsø på Vestsjælland ligger en enlig Aphrodite 101. Den deltager i
den ugentlige aftenkapsejlads mellem Havnsø og Nekselø og vinder ofte.
Støttegruppen omkring båden har skrevet en kampsang, der indledes med
ordene: “101 - den sejler så fedt”.
Og det gør den. 101’eren sejler pragtfuldt - og så har den kønne linjer, der har gjort den til en moderne klassiker.
Aphrodite 101 |
De
er tegnet af Elvstrøm/Kjærulff i 1976 som en elegant og smuk båd til
tur- og kapsejlads, og at den også er hurtig og velsejlende er Jan
Kjærulff og Poul Elvstrøm garanter for.
De tegnede den smalle, moderne båd med høj rig, selvslående fok og velkomponeret dæks-layout som en konkurrent til de jyske skærgårdstyper, BB-10 og Ylva, og 101’eren blev straks internationalt berømmet for sin skønhed med slanke linier og flush-dæk.
At 101’eren også gør sig godt på kapsejladsbanerne vidner de mange kendte kapsejlere, der især i de første år var aktive i klassen: Ib Ussing Andersen, OL-vinderen Poul Richard Høj Jensen, Henrik Søderlund og Mads Christensen blandt andre - og Jonas Høgh Christensen har gastet i 101’eren DEN 9. Ved et opvisningsstævne i Rungsted dystede OL-vinderen Valdemar Bandalowski i matchrace mod den nykårede America’s Cup-mester Dennis Conner i Aphrodite 101’ere.
Men 101’eren er til andet end kapsejlads. Selvom det lave dæk ikke giver megen ståhøjde i salonen, er den med sine seks køjer, toilet og pantry flittigt brugt som tursejler, og det smalle skrog garanterer, at der altid er plads til en 101’er i feriehavnene.
Det
er også en billig båd i drift, da klassereglerne kun tillader et
storsejl, en fok og en spiler - plus en hårdtvejrsspiler, som der nu
ikke er mange, der har investeret i.
Den
selvslående fok gør også Aphrodite 101’eren egnet som day-cruiser og
for den lille besætning - endog til singlehandsejlads, hvilket
understreges af, at Jan Møller, der var den første skandinav, der
sejlede Jorden rundt singlehand og non-stop (dog ikke i en 101’er!), har
valgt båden til sin deltagelse i de store danske singlehand-sejladser,
Danmark Rundt og Sølvroret.
Aphrodite 101 er en onedesign-klassebåd, som i Elvstrøm/Kjærulffs første tegninger havde en længde på 10,10 meter (deraf navnet). Men inden den blev sat i produktion, skar konstruktørerne lidt af hækken, og DEN-1 fik det let reducerede LOA på 9,95. Den var ejet af Jørgen Cramon og Erik Tinglev Larsen og viste sig hurtigt, at være alt for underdimensioneret i skroget pga. et fokus på vægtoptimering, der var karakteristisk for Kjærulff-Elvstrøms konstruktioner. Den kleine skrogtykkelse førte til, at de tynde skrogsider bulede ind på DEN-1 under Sjælland Rundt i 1976, så gasterne blev kastet ud af køjerne. Derefter blev DEN-1 destrueret, og således er DEN-2, der blev bygget i 1977 og i mange år var ejet af 101-klubbens tidligere formand Kisser Schnakenburg og Louis Schnakenburg, den ældste 101’er.
Der er således, trods navnet, aldrig produceret en 101’er, der er længere end 9,95 m, og den reducerede overaltlængde er iøvrigt populær blandt ejerne, når der skal betales pladsleje i feriehavne, hvor grænsen ofte er 10 meter!.
De første både blev bygget af Langelands Yachtværft, hvorefter Bianca-værftet overtog produktionen. Ejer af rettighederne var Jørgen Juul Rasmussen, der også var den, der oprindelig tog initiativ til, at få Kjæulff/Elvstrøm til at tegne den elegante101-skærgårdskrydser, der ikke tog hensyn til nogen måleregel. Den bygges nu på Års Yachtværft og kan købes fra Ott Yachts i Hamburg, som ejer formene. Prisen er 138.000 €, hvilket svarer til ca. en million danske kr.
Den smukke og velsejlende båd har især fundet et publikum langs Øresund, og Rungsted er hjemhavn for et stort antal 101’ere, hvoraf omkring 10 deltager i den ugentlige aftenmatch, hvor båden har egen start. Af samme årsag er det årlige danmarks- eller klassemesterskab, som arrangeres af Club 101, henlagt til farvandet ved Rungsted og Nivå.
Aphrodite 101 er en onedesign-klassebåd, som i Elvstrøm/Kjærulffs første tegninger havde en længde på 10,10 meter (deraf navnet). Men inden den blev sat i produktion, skar konstruktørerne lidt af hækken, og DEN-1 fik det let reducerede LOA på 9,95. Den var ejet af Jørgen Cramon og Erik Tinglev Larsen og viste sig hurtigt, at være alt for underdimensioneret i skroget pga. et fokus på vægtoptimering, der var karakteristisk for Kjærulff-Elvstrøms konstruktioner. Den kleine skrogtykkelse førte til, at de tynde skrogsider bulede ind på DEN-1 under Sjælland Rundt i 1976, så gasterne blev kastet ud af køjerne. Derefter blev DEN-1 destrueret, og således er DEN-2, der blev bygget i 1977 og i mange år var ejet af 101-klubbens tidligere formand Kisser Schnakenburg og Louis Schnakenburg, den ældste 101’er.
Der er således, trods navnet, aldrig produceret en 101’er, der er længere end 9,95 m, og den reducerede overaltlængde er iøvrigt populær blandt ejerne, når der skal betales pladsleje i feriehavne, hvor grænsen ofte er 10 meter!.
De første både blev bygget af Langelands Yachtværft, hvorefter Bianca-værftet overtog produktionen. Ejer af rettighederne var Jørgen Juul Rasmussen, der også var den, der oprindelig tog initiativ til, at få Kjæulff/Elvstrøm til at tegne den elegante101-skærgårdskrydser, der ikke tog hensyn til nogen måleregel. Den bygges nu på Års Yachtværft og kan købes fra Ott Yachts i Hamburg, som ejer formene. Prisen er 138.000 €, hvilket svarer til ca. en million danske kr.
Den smukke og velsejlende båd har især fundet et publikum langs Øresund, og Rungsted er hjemhavn for et stort antal 101’ere, hvoraf omkring 10 deltager i den ugentlige aftenmatch, hvor båden har egen start. Af samme årsag er det årlige danmarks- eller klassemesterskab, som arrangeres af Club 101, henlagt til farvandet ved Rungsted og Nivå.
Ialt
er der bygget omkring 475 Aphrodite 101’ere, og mange af dem er
eksporteret ud i Verden - til USA, Sverige, Norge og især Tyskland, hvor
der alene på Bodensee sejler omkring 140 101’ere, og til Frankrig, hvor
40 Aphroditer sejler.
Fakta:
- loa: 9,95 m
- lwl: 8,00 m
- boa: 2,40 m
- dybgang: 1,70 m
- deplacement: 3.200 kg
- ballast: 1,600 kg
- storsejl: 24,2 m2
- fok: 19 m2
- spiler I: 80 m2
- spiler II: 60 m2
- Yanmar Diesel: 7-9 HK
- Søtoilet: Ja
(Lars Ranggaard)