Hej, Jeg hentede #130 i Holland i efteråret. Jeg er nu i gang med diverse mindre renoveringer, herunder ny beklædning om læ. på siderne består beklædningen af 3 lag. Hvert lag er 1,5 - 2mm tykt. Inderste lag (tættest på fiberen) er en form for armeret gummi. Mellemste lag er skum. Yderste lag er en hvid form for kunststofmateriale, som jeg går ud fra er hvad man kalder skumvinyl.
Nu til mit spørgsmål: Hvorfor disse 3 lag? Jeg gætter på at de 2 yderste lag typisk erstattes af et lag tykkere skumvinyl? Man har vel brugt almindeligt skum som mellemlag fordi det er billigere? Det store spørgsmål er, hvad gør det inderste gummi-agtige lag? Jeg har taget et billede taget fra SB agter. Det sorte er skum, det ternede der går helt ned til krydsfineren er materialet jeg er i tvivl om.... Se billede her: https://www.dropbox.com/s/ulb4wqkddtk6tgo/20160424_155139.jpg?dl=0
Hej, Jeg har et spørgsmål til sejlføring i frisk vind (middelvind på ca. 10m/s). Jeg har tidligere sejlet med den store fok og 2. reb i storsejlet, hvilket jeg synes var for meget sejlareal. Derudover har jeg hørt, at det er en dårlig ide at sejle med rebet storsejl, når det blæser meget. Begrundelsen var, at masten kan knække. Jeg bemærkede også at masten stod og svingede (oscillerede) 5 cm frem og tilbage, hvilket så lidt faretruende ud... Problemet er vel at storsejlets baglig trækker masten bagud ved toppen af sejlet. Her er der intet der støtter masten, da 101'eren jo ikke har noget babystag... Så mit spørgsmål er, hvordan reducerer jeg bedst muligt sejlarealet yderligere og har jeg ret i at det er et problem for masten med rebet storsejl? Jeg har tænkt på at tage storsejlet helt ned, men bliver det så ikke svært at holde højde på kryds? På forhånd tak for gode råd. Mvh. Calle
D-343 fra 1986 sælges, Ny rig fra 2014, 2 sæt Storsejl og fok, samt 1 spiler. Motor Yanmark 9 hk, er ny-serviceret. Stabilt galvaniseret vinterstativ, der kan klappes sammen og form syet presenning. Ny log og kompas. Velholdt og pæn båd 130.000,- Lars Madsen 25352413. Båden ligger i Vedbæk.
Hej 101'ere. Vi står og kunne godt bruge et sæt nyere brugte sejl til vores 101. Nogle der ligger inde med det/har et godt tilbud? Mvh. Erik - 25579797, erik@bryld.net, DEN 158, Svanemøllen
Hej 101-sejlere. Er der en gasteplads et sted her på søndag den 18. august? Det kan være i forbindelse med DM eller hvis der er nogen der bare skal på vandet. Jeg sejler med Stig lørdag. Min båd DEN-155 ligger i Fredericia hvor jeg sejler klubsejlads hver uge. Jeg vil dog gerne bruge weekenden til at få lidt tips og tricks til at sejle båden fra jer med mere erfaring. Ring gerne hvis I har en plads (40195152). Mvh Peter
Hej 101'klasse... Vi er ved at renovere en gammel 101'er. Et par spørgsmål - hvordan bliver vi meldt ond i klassen? Hvor kan vi få fat i tegninger? Er der et sted hvor vi kan købe de specielle 101-beslag (skinne til fok etc) Tusind tak Peter
HI Morten are there any 101 for sale at present, I am looking for one to transport to Ireland.. I have been a fan of class for a long time. Regards Kieran Collins
Hej, Jeg har købt DEN 343 som ligger i Vedbæk. Dækket (lyseblå treadmaster) er blevet lidt træt. Er der nogen der har erfaring med, hvordan det bliver pænt. Kan også se at Treadmaster laver en treadcote - genopfrisker. Holder det ? bh. Carsten
Hello from America, I have just stumbled upon this page and I wanted to offer my experience. I've replaced all of the treadmaster with new and just about finished installing the rest of the hardware.
TREADMASTER has two products epoxy adhesive/cork back or the self-stick stuff that installs like a sticker. There's another guy with that. His is already delaminating after 4 years and the guy is a finish carpenter so he did it right.
Restoring which another guy I know has done is like polishing a turd. If functionality is what you're looking for then just remove certain portions and replace with new. You'll look like a zebra but areas that weren't replaced ended up rotting some balsa core on the 'storm rider' which I re-cored and fiberglassed.
I chose to use the lewmar epoxy adhesive. Longer lasting since mine was still mostly working after 40 + years. It's fucking messy so be super careful and tape, tape, tape, tape. It will inevitably come up in the seams and you'll wipe a lot but that will fade before your treadmaster fails in 30 years.
If it's your forever boat then spend some time and do it right or pay some one your life savings to do it for you. If you want to just sail then patch and move on. Sometimes I wished I had done that but mostly when I was covered in fiberglass dust and itched for a few days.
Hej 101'ere Vi er igang med at renovere vores 101'er (DEN18). Vores forluge er utæt. Vi har set at andre 101'ere har fået skiftet deres forluger. Er der noget, der kan sige noget om, hvor den er købt, hvilket mærke og andet der kan hjælpe os videre. mvh Peter
Det er vanskeligt at få den buede luge; DEN9 satte en ny (teak) karm på, for så kan en flad standardluge bruges. Jeg fik min buede luge fixet hos Moxy Yachts.
Ohøj Vi skal have ny motor og kigger lige nu på en 2 cylinder Yanmar 2GM 13 HK Renoveret. Har nogen af jer erfaringer med denne motor? Dbh Peter/DEN 170
Tak for din udmærkede trimguide - jeg har selv lige måttet få ny mast efter den gamle knækkede. Hvorfor er lidt en gåde, men alt fra knækket vant til overbelastning er jo muligheder. Et spørgsmål til dit afsnit om tilretning: Hvis masten går til luv skal undervantet vel slækkes eller ? og jeg går ud fra tilretningen skal være ens i begge sider.
Jeg opfatter det også som at nye master ikke skal forspændes så meget som de gamle, men nærmest være lodrette. Kun lidt forspændning hvis man sejler med storsejl syet til en gammel mast
Den angivne længde af forstaget regnes hvorfra, Centerhullet af røstjernene ?
Mange ældre master har t-terminaler, og de knækker med tiden. Kanske, du havde sådan een? Hvis masten går til luv på midten, skal undervantet slækkes. Går masten til luv i toppen skal undervantet sættes. Ja, de nye master skal ikke forspændes. Nye sejl sys til ret mast. Længden er fra skæring med dæk til skæring med mast.
Gættekonkurrence! Vi inviterer på en julespøg. Sejlerhilsener Dansk Finnjolleklub https://minbaad.dk/nyhed/archive/2020/07/december/article/pramie-paa-hojkant-kan-du-spotte-en-finnjollesejler/
Hej,
SvarSletJeg hentede #130 i Holland i efteråret. Jeg er nu i gang med diverse mindre renoveringer, herunder ny beklædning om læ. på siderne består beklædningen af 3 lag. Hvert lag er 1,5 - 2mm tykt. Inderste lag (tættest på fiberen) er en form for armeret gummi. Mellemste lag er skum. Yderste lag er en hvid form for kunststofmateriale, som jeg går ud fra er hvad man kalder skumvinyl.
Nu til mit spørgsmål: Hvorfor disse 3 lag? Jeg gætter på at de 2 yderste lag typisk erstattes af et lag tykkere skumvinyl? Man har vel brugt almindeligt skum som mellemlag fordi det er billigere? Det store spørgsmål er, hvad gør det inderste gummi-agtige lag? Jeg har taget et billede taget fra SB agter. Det sorte er skum, det ternede der går helt ned til krydsfineren er materialet jeg er i tvivl om.... Se billede her: https://www.dropbox.com/s/ulb4wqkddtk6tgo/20160424_155139.jpg?dl=0
På forhånd tak. Mvh. Calle
Hej,
SvarSletJeg har et spørgsmål til sejlføring i frisk vind (middelvind på ca. 10m/s). Jeg har tidligere sejlet med den store fok og 2. reb i storsejlet, hvilket jeg synes var for meget sejlareal. Derudover har jeg hørt, at det er en dårlig ide at sejle med rebet storsejl, når det blæser meget. Begrundelsen var, at masten kan knække. Jeg bemærkede også at masten stod og svingede (oscillerede) 5 cm frem og tilbage, hvilket så lidt faretruende ud... Problemet er vel at storsejlets baglig trækker masten bagud ved toppen af sejlet. Her er der intet der støtter masten, da 101'eren jo ikke har noget babystag... Så mit spørgsmål er, hvordan reducerer jeg bedst muligt sejlarealet yderligere og har jeg ret i at det er et problem for masten med rebet storsejl? Jeg har tænkt på at tage storsejlet helt ned, men bliver det så ikke svært at holde højde på kryds? På forhånd tak for gode råd. Mvh. Calle
D-343 fra 1986 sælges, Ny rig fra 2014, 2 sæt Storsejl og fok, samt 1 spiler. Motor Yanmark 9 hk, er ny-serviceret. Stabilt galvaniseret vinterstativ, der kan klappes sammen og form syet presenning. Ny log og kompas. Velholdt og pæn båd 130.000,- Lars Madsen 25352413. Båden ligger i Vedbæk.
SvarSletHej 101'ere. Vi står og kunne godt bruge et sæt nyere brugte sejl til vores 101. Nogle der ligger inde med det/har et godt tilbud? Mvh. Erik - 25579797, erik@bryld.net, DEN 158, Svanemøllen
SvarSletHej
SvarSletØnsker at købe en 101 i rigtig god stand?
Ved I hvor det er relevant at søge henne?
Mvh
Henrik G
226367
Kan noen fortelle med hvor jeg kan få kjøpt ny fordeksluke til min Aphrodite 101?
SvarSletI have a 101 and need a good used Genoa and possibly a spinnaker. Anyybody got anything suitable? Thanks Peter
SvarSletEr der nogen der har et brugt storsejl til salg?
SvarSletvh
Thomas
jeg har først set opslaget nu jeg har et gammelt liggende.
Sletvh
Stig
Hej 101-sejlere.
SvarSletEr der en gasteplads et sted her på søndag den 18. august? Det kan være i forbindelse med DM eller hvis der er nogen der bare skal på vandet. Jeg sejler med Stig lørdag. Min båd DEN-155 ligger i Fredericia hvor jeg sejler klubsejlads hver uge. Jeg vil dog gerne bruge weekenden til at få lidt tips og tricks til at sejle båden fra jer med mere erfaring. Ring gerne hvis I har en plads (40195152). Mvh Peter
Hej
SvarSletJeg knækkede masten ved kapsejlads i Jyllinge tirsdag.
Er der nogen der kan dele erfaringer med ny mast ?
Mvh HenrikBC
DEN 21
Ja, den nye mast er markant stivere end den gamle. Trimguiden her på siden er lavet til den nye mast.
SletHej 101'klasse...
SvarSletVi er ved at renovere en gammel 101'er. Et par spørgsmål - hvordan bliver vi meldt ond i klassen? Hvor kan vi få fat i tegninger? Er der et sted hvor vi kan købe de specielle 101-beslag (skinne til fok etc)
Tusind tak
Peter
Tegninger kan fås af klubben.
SletHI Morten are there any 101 for sale at present, I am looking for one to transport to Ireland..
SletI have been a fan of class for a long time.
Regards Kieran Collins
Hej Peter
SvarSletJeg fik lavet en ny skinne hos Brøker i Holbæk marina på basis af en Harken skinne.
Mvh HenrikBC
Hej,
SvarSletJeg har købt DEN 343 som ligger i Vedbæk. Dækket (lyseblå treadmaster) er blevet lidt træt. Er der nogen der har erfaring med, hvordan det bliver pænt. Kan også se at Treadmaster laver en treadcote - genopfrisker. Holder det ?
bh. Carsten
Hello from America, I have just stumbled upon this page and I wanted to offer my experience. I've replaced all of the treadmaster with new and just about finished installing the rest of the hardware.
SletTREADMASTER has two products epoxy adhesive/cork back or the self-stick stuff that installs like a sticker. There's another guy with that. His is already delaminating after 4 years and the guy is a finish carpenter so he did it right.
Restoring which another guy I know has done is like polishing a turd. If functionality is what you're looking for then just remove certain portions and replace with new. You'll look like a zebra but areas that weren't replaced ended up rotting some balsa core on the 'storm rider' which I re-cored and fiberglassed.
I chose to use the lewmar epoxy adhesive. Longer lasting since mine was still mostly working after 40 + years. It's fucking messy so be super careful and tape, tape, tape, tape. It will inevitably come up in the seams and you'll wipe a lot but that will fade before your treadmaster fails in 30 years.
If it's your forever boat then spend some time and do it right or pay some one your life savings to do it for you. If you want to just sail then patch and move on. Sometimes I wished I had done that but mostly when I was covered in fiberglass dust and itched for a few days.
Hej 101'ere
SvarSletVi er igang med at renovere vores 101'er (DEN18). Vores forluge er utæt. Vi har set at andre 101'ere har fået skiftet deres forluger. Er der noget, der kan sige noget om, hvor den er købt, hvilket mærke og andet der kan hjælpe os videre. mvh Peter
Det er vanskeligt at få den buede luge; DEN9 satte en ny (teak) karm på, for så kan en flad standardluge bruges. Jeg fik min buede luge fixet hos Moxy Yachts.
SletOhøj
SvarSletVi skal have ny motor og kigger lige nu på en 2 cylinder Yanmar 2GM 13 HK Renoveret. Har nogen af jer erfaringer med denne motor?
Dbh Peter/DEN 170
Hej Morten !
SvarSletTak for din udmærkede trimguide - jeg har selv lige måttet få ny mast efter den gamle knækkede. Hvorfor er lidt en gåde, men alt fra knækket vant til overbelastning er jo muligheder. Et spørgsmål til dit afsnit om tilretning: Hvis masten går til luv skal undervantet vel slækkes eller ? og jeg går ud fra tilretningen skal være ens i begge sider.
Jeg opfatter det også som at nye master ikke skal forspændes så meget som de gamle, men nærmest være lodrette. Kun lidt forspændning hvis man sejler med storsejl syet til en gammel mast
Den angivne længde af forstaget regnes hvorfra, Centerhullet af røstjernene ?
Mange hilsener
Dines, DK-250
Mange ældre master har t-terminaler, og de knækker med tiden. Kanske, du havde sådan een?
SletHvis masten går til luv på midten, skal undervantet slækkes. Går masten til luv i toppen skal undervantet sættes.
Ja, de nye master skal ikke forspændes. Nye sejl sys til ret mast.
Længden er fra skæring med dæk til skæring med mast.
Gættekonkurrence!
SvarSletVi inviterer på en julespøg.
Sejlerhilsener
Dansk Finnjolleklub
https://minbaad.dk/nyhed/archive/2020/07/december/article/pramie-paa-hojkant-kan-du-spotte-en-finnjollesejler/
Hej,
SvarSletJeg overtager D335 her til april og skal I den forbindelse have den forsikret. Har i erfaringer, I vil dele? :)
Mvh
Mads
Tænk at ingen har orket at skrive Pantanius? Nå, men det er vel klaret, tænker jeg...
SletJa😊
SletHej,
SvarSletEr der nogen, der ligger inde med et cockpittelt, som I vil sælge? Eller ved I hvor jeg kan få lavet et?
mvh
Mads
D335
Hej.
SvarSletJeg har en 101 halvmodel til salg. Model er 100cm lang monteret på plade 110x35 cm. Pris 500kr.
DEN334. Mobil:40302181
Hvad er længden på den der stok, som de pludselig anbefaler, at man sætter på under stævnen, når båden er på land i Rungsted?
SvarSlet200 M
SletDEN 9, 1977, gennemrenoveret 2020, ny motor, drev, propel, rulleforsejl, mv., sættes til salg. Kontakt 28145772.
SvarSletPris: 168.000 kr
SletNy pris: 140.000 kr
Slet