onsdag den 28. august 2013

Aftenmatch

Der blev - som vanligt - sejlet aftenmatch i går, tirsdag, ud for Rungsted. Der var mange flere både på vandet end til vores DM, som jo altså endte som et klubmesterskab. Den nykårede klubmester, DEN277, vandt i overbevisende stil, selvom vi fik lavet et par gode slag på sidste kryds. Det var faktisk lige ved at blive rigtig spændende. Jeg var ombord på DEN358, og vi havde en skøn aften i spændende vind og lækkert solskin.
Aftenmatch i Rungsted
Aftenen bød på flere interessante oplevelser, men een enkelt vil jeg dele. Balancen! I den forholdsvis lette luft havde vi to mand på kanten og to i cockpittet, og hvad betyder så egentlig balancen? Tjah. Jeg tror egentlig ikke, at en Aphrodite skal sejles fladt, men... vi observerede en fartforskel på 0,1-0,2 knob ved at jeg flyttede fra læ til luv kistebænk.

Regne, regne. Banen var cirka 4,5 sømil. Det tager 0,9 time ved 5 knob. Forskellen på at sejle 4,9 og 5,1 knob giver så en forskel i sejltid på knap 2 minutter. Mere end rigeligt til at være afgørende. Pyhada.

Meget skeptiske var vi, Lars og undertegnede. Forskellen i krængning var ikke over 5 grader, så vi var mest tilbøjelige til at mene, det var små ændringer i vind og sø. Jeg gentog experimentet mindst tyve gange, og det skete stort set hver gang. Meget interessant. Og hvad var så vinklen, der var optimal? Joeh ser du, - man skulle nok have været der. Tihi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Vælg en profil eller vælg anonym, for at skrive en kommentar. Tast derefter kommentaren, og tryk på send kommentar.